Trukit ja Varastokoneet

Trukit ja varastokoneet

Dieselmoottori on polttomoottorikäyttöisten trukkien yleisimmin käytetty voimanlähde, joka soveltuu erityisen hyvin ulkokäyttöön ja kylmiin olosuhteisiin.

Hangchan käyttämät laadukkaat Yanmar, Mitsubishi, Cummins ja kustannustehokas Xinchai työkonekäyttöön tarkoitetut voimanlähteet täyttävät viimeisimmät tiukentuneet päästömääräykset. Lataa tästä Xinchai-moottorin esite, joka on suunniteltu ja valmistettu Hangchan, Xinchain ja Boschin yhteistyönä.

Vaihteisto vaihtoehtoina ovat laadukkaat, kestävät Hangchan sekä Japanilaisen Okamuran valmistamat vaihdelaatikot.
Hiljainen ja lämmin ohjaamo on suunniteltu pohjoisen kylmiä olosuhteita silmälläpitäen.

Trukit ja varastokoneet - Kaasutrukit

Nestekaasutrukki on hyvä vaihtoehto, kun liikutaan jatkuvasti sisä- ja ulkotiloissa, esim. käyttöajan suhteessa 60% ulkona, 40% sisällä. Kaasutrukkien etuja ovat hiljainen käyttöääni ja pienhiukkaspäästöjen puuttuminen.

Kaasutrukin käyttökustannukset voivat nousta huomattavan korkeaksi, mikäli käytetään yksittäisiä moottorikaasupulloja, mutta mikäli käytössä on useampia kaasutrukkeja (4< ) vuorotyössä, tulee kiinteällä moottorikaasun tankkausasemalla pienemmät käyttökustannukset kuin dieseltrukilla. Johtuen pienemmistä käyttökustannuksista sekä käyttäjäystävällisyydestä, sähkötrukit ovat tulleet vahvasti korvaamaan kaasutrukkien käyttöä.

Hangchan kaasutrukit on varustettu kestävillä Nissan-GCT K21/K25 sekä GM PSI4.3L moottoreilla. Hiljainen ja lämmin ohjaamo on suunniteltu pohjoisen kylmiä olosuhteita silmälläpitäen.

Trukit ja varastokoneet - Sähkötrukit

Sähkötrukkien kehitys on mennyt kovaa vauhtia eteenpäin ja trukkien käyttäjät ovat seuranneet mukana. Viimevuosina on sähkötrukkien markkina kasvanut samalla kuin on polttomoottoritrukkien markkina pienentynyt. 

Sähkötrukkien kehitys on mahdollistanut trukkityypin käytön laajenemisen sisätiloista myös ulkona tapahtuvaan kuormankäsittelyyn. 

Hangchan sähkötrukit voidaan varustaa myös lämpimällä ohjaamolla, joka on suunniteltu pohjoisen kylmiä olosuhteita silmälläpitäen. Hangchan sähkötrukit ovat nollapäästöisiä, millä on merkitystä sisäilman puhtauteen.

Hangcan sähkötrukeissa on laadukkaat 48V/80V akut, jotka on varustettu automaattivesityskennoilla.

Ohjauselektroniikka on luotettavaa Curtis/Danaher/Zapi laatua. 
Tehokas saksalainen voimansiirtopaketti Schabmuller + ZF takaavat kestävän ja huoltovapaan toiminnan.

Hangcha on lanseeranut myös Li-Ion-akku sähkötrukkisarjan, jolloin mahdollisia akunvaihtoja ei enää tarvita, akkua voidaan ladata esim. lounas- ja kahvitauoilla koska akku ei vahingoitu lataamisesta kuten perinteinen lyijyakku.

Li-Ion akun hankintakustannus on lyijyakkua hieman, mutta käyttöikä on verrattuna perinteisiin lyijyakkuihin 3-4 kertainen, virrankulutus on 20-30% pienempi kuin lyijyakuilla.

HC Sähkötrukit ovat:

trukit ja varastokoneet

Lavansiirtovaunut, jotka tunnetaan myös nimellä ”sähköpässi”, soveltuvat nimensä mukaisesti kuormalavojen siirtelyyn tasaisella lattiatasolla. Lavansiirtovaunuja käytetään mm tuotannossa ja saapuvan/lähtevän tavaran terminaaleissa.

Pienen kokonsa ansiosta lavansiirtovaunuilla päästään helposti rekan lastaustilan sisään, jolloin kuorman purku ja lastaus tapahtuu nopeasti ja tehokkaasti.

Pienet Li-Ion akulla varustetut, lähes haarukkavaunun kokoiset lavansiirtovaunut ovat viimeaikoina syrjäyttäneet mm jakeluautoissa operoivat haarukkavaunut.
Katso video

EP Lavansiirtovaunut ovat:

Trukit ja varastokoneet - Pinkkarit

Pinontavaunut, jotka tunnetaan myös nimellä ”pinkkari”, soveltuvat kuormalavojen siirtelyyn ja hyllytykseen tasaisella lattiatasolla.

Yleisimmät nostotehot ovat 1000-1600kg ja nostokorkeus 3000-4500mm.

Pinkkarin rakenne vastaa lavansiirtovaunuja lisättynä nostomastolla, saatavana on myös erikoisrakenteisia vapaanosto-mastoja, jolloin pinkkaria voidaan käyttää myös matalissa tiloissa.

Li-Ion akuilla varustettuja pinontavaunuja on myös saatavana.

Ohjauselektroniikka on luotettavaa Curtis/Zapi laatua.

EP Pinontavaunut ovat:

Trukit ja varastokoneet - Keräilijät

EP:n keräilytrukkeja on neljä erityyppistä mallia.

Matalakeräilytrukilla voidaan kuljettaa 1-2 kuormalavaa kerralla tai vaihtoehtoisesti useampaa rullakkoa.

Välitasonkeräilijöitä on kolme mallia, jotka ovat ominaisuuksiltaan ryhmitelty keräilyn käyttöasteen mukaan.
Välitasonkeräilytrukissa kuljettaja nousee koneen mukana.

EP:n keräilykoneissa on laadukkaat 12V/24V akut, jotka on varustettu automaattivesityskorkeilla, vaihtoehtoina on myös täysin huoltovapaita geeliakkuja.

Li-Ion akuilla varustettuja keräilykoneita on myös saatavana.
Ohjauselektroniikka on luotettavaa Curtis/Zapi laatua.